Algemeen Consument kan de lokale teelt van quinoa wel smaken

26/01/2022
Oogst van quinoa

Lokale teelt van quinoa is een goed idee om het aantal voedselkilometers te reduceren. Zo denken consumenten erover die vaker voedingsaankopen doen in de korte keten. Met de hulp van het online platform ‘Recht van bij de boer’ werd door de projectpartners van ‘Quinoa Lokaal’ een enquête afgenomen bij 125 consumenten. Zo verwerven ILVO, Inagro en Praktijkpunt Landbouw meer inzicht in de keten van boer tot bord.

In nauwe samenwerking met landbouwers verkennen onderzoekers de mogelijkheden met de lokale teelt van quinoa. Voor de consument is quinoa niet nieuw want het verwierf een prominente plek in het winkelrek. Het betreft in grote mate importproduct zodat de teelt van dit pseudograan de interesse wekt van Vlaamse landbouwers. Zeker nu het klimaat verandert, is er hier nood aan nieuwe, meer droogtetolerante teelten. Loopt de consument op zijn beurt warm voor de lokale teelt van wat oorspronkelijk een Zuid-Amerikaanse specialiteit is? Dat hebben we trachten te achterhalen met een enquête die verspreid werd door ‘Recht van bij de boer’, het korteketenplatform van marketingagentschap VLAM.

De nieuwsbrief van www.rechtvanbijdeboer.be bereikt circa 14.000 consumenten die een voorliefde hebben voor verse producten die ze rechtstreeks bij de boer kunnen aankopen. Het nieuwsitem over quinoa werd ongeveer 300 keer gelezen. Op de enquête reageerden 125 consumenten, voornamelijk 50-plussers (85%). Ongeveer de helft geeft aan om minstens één keer per maand quinoa te consumeren. Een derde consumeert het enkele keren per jaar. Meestal bereidt de consument zelf quinoa na aankoop in een supermarkt, of in een bio- of natuurvoedingswinkel.

De consument maak je warm voor lokale quinoa door opvallende promoties, het delen van recepten (o.a. tv-koks die met quinoa aan de slag gaan) en simpelweg ook door het lokale aanbod te vergroten.

Sara De Preter (VLAM - Recht van bij de Boer)

Lokale teelt van quinoa lijkt driekwart van de consumenten een goed idee om het aantal voedselkilometers te beperken. Bij de consument die vertrouwd is met de korte keten geniet lokale quinoa al enige bekendheid: 12 procent van de respondenten vond in het winkelrek reeds het (op heden beperkte) aanbod Belgische quinoa, en nog eens 39 procent van hen had via de media gehoord van de lokale teelt van dit zuiderse gewas. Voor vier op de tien respondenten was de enquête een eerste kennismaking met lokale quinoa.

Nu ze weten dat er inspanningen gebeuren om het hier te telen, geven consumenten aan het lokale product in de winkel te willen verkiezen. Redenen om te kiezen voor lokale quinoa zijn naast het aantal voedselkilometers ook het duurzame productieproces en het ondersteunen van de lokale economie.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze enquête werd uitgevoerd in het kader van het LA-traject ‘Quinoa Lokaal’, met steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen.